Persbericht Quatorze Juillet à Maestricht

4 juli 2018, Maastricht

Vive La France! - Tiende editie Quatorze Juillet à Maestricht
Frans feest in Maastrichts Jekerkwartier, 13, 14 en 15 juli

De tiende editie van Quatorze Juillet à Maestricht wordt gevierd in het Faliezusterpark bij het Pater Vincktorentje én in het naburige Jekerkwartier. In het park zijn optredens, Franse films, lekker eten en drinken, een kunst- en brocantemarkt en de expo ‘Gastvrij Maastricht’.
Tijdens de viering van Quatorze Juillet in Maastricht wordt elk jaar stil gestaan bij de verworvenheden van de Franse Revolutie. Dit jaar gaat de aandacht uit naar de wijze waarop tijdens WO 1 in Maastricht uiting werd gegeven aan de leuze ‘broederschap’. In het Faliezusterpark is de expo ‘Gastvrij Maastricht ’ ingericht over de opvang van Franse en Belgische vluchtelingen in Maastricht tijdens de 1e Wereldoorlog. Het was namelijk tussen 1914 en 1918 dat de Maastrichtse bevolking blijk gaf van ‘broederschap’ jegens de grote stroom vluchtelingen.

Petit Paris heet het straatfeest met veel livemuziek op zaterdag- en zondagmiddag in het Jekerkwartier. Optredens zijn er bij Café Lure, Café Tribunal, Café De Pieter, Café Forum, Café De Belsj, Grand Café D’Artagnan en de cafés in de Koestraat. Het terras van d’n Hiemel is dit weekend een Frans kinderparadijs met o.a. een springkussen en zaterdagavond gaan alle remmen los tijdens de Allo Allo Night@the beach.

• Lezing ‘Gastvrij Maastricht’
Vrijdag 13 juli om 20.00 uur verzorgt Jos Notermans, de samensteller van de expo 'Gastvrij Maastricht', in het Pesthuyspodium een lezing over het thema van de tentoonstelling.
Entree € 5. Reserveren voor de lezing kan via: www.pesthuyspodium.nl/site/Reserveren

• Openluchtcinema op vrijdag- en zaterdagavond
Vrijdag 13 en zaterdag 14 juli, 22:00 uur.
Vrijdag is er Un Long Dimache de Fiancailles met Audrey ‘Amélie’ Tautou en zaterdagavond wordt de Franse hitfilm Les Petits Mouchoirs vertoond. Toegang vrij.

• Toertocht
Zondag 15 juli, 10.00-12.30 uur.
Iedereen met een franse oldtimer kan zich inschrijven voor de Classic Car toertocht langs monumenten van La Grande Guerre. Er wordt gezorgd voor een plaats om te parkeren mocht ook deelgenomen worden aan het déjeuner. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Aanmelden via info@stichtingpem.nl o.v.v. ‘toertocht’.

• Grand Déjeuner
Zondag 15 juli, 13.00- 16.00 uur.
In het Faliezusterpark wordt een Grand Déjeuner ingericht voor iedereen die houdt van het Franse joie de vivre. Aanmelden via info@stichtingpem.nl o.v.v. ‘déjeuner’. De kosten per couvert van 3 gangen bedragen € 25. Eerste consumptie is hierbij inbegrepen.

Organisatie: Stichting PEM (Project Extraordinaire Maestricht) i.s.m. de Stichting OJK (Ondernemersvereniging Jekerkwartier).

Zie volledig programma in de flyer.