La Grande Fête

Frans volksfeest in Maastrichts Jekerkwartier

Vrijdag 14, zaterdag 15 en zondag 16 juli zijn Faliezusterpark en het Jekerkwartier in Franse sferen gehuld. De bezoekers worden in het Maastrichtse stadsdeel getrakteerd op Franse chansons, theateracts, workshops en onder meer openluchtfilms. Het gratis volksfeest draagt de joyeuse naam La Grande Fête.

Zie volledig programma via onderstaande link -->

Gelegen in het hart van Europa was Maastricht in 1992 de ideale naamgever van het Verdrag van Maastricht. Het zou daarmee ook de geboorteakte worden van de Europese Unie en de Euro. Frankrijk heeft nogal wat bouwstenen aangedragen voor het moderne Europa, denk aan Napoleon en de Franse Revolutie. Maastricht maakte ooit deel uit van Frankrijk. Nog steeds zijn de Franse invloeden in Nederlands zuidelijkste stad tastbaar.

Vandaar ook dat de stichting PEM voor de negende keer Quatorze Juillet à Maestricht programmeert in het Faliezusterpark (bij het Pater Vinktorentje) en de plaatselijke horeca (OJK) doet dit jaar voor het eerst actief mee onder de vlag van Petit Paris. In het park zijn intieme concertjes van ondermeer Croque Manouche en Les Copains (14 juli) en Francine & Bart en Ravelin Band (15 juli). In de late avonduren (vanaf 22 uur) is zowel op vrijdag- als op zaterdagavond een bijzondere openluchtfilm te zien, een Franse uiteraard. Voor de vrijdag is gekozen voor L'Auberge Espagnol, een vrij luchtige film over het turbulente studentenleven van Erasmusstudenten. De zaterdagavondfilm, het sfeervolle familiedrama L'Heure d'été staat in het teken van het afscheid van het 'oude' Frankrijk.

Vrijwel alle activiteiten in park, straten en pleinen van het monumentale Jekerkwartier zijn vrij toegankelijk. Zondag wordt het Franse volksfeest afgesloten met een feestelijk déjeuner (lunch) in het Faliezusterpark. Hiervoor zijn kaarten à € 22,50 verkrijgbaar via www.rudeko.com of info@stichtingpem.nl.

Als aanloop naar La Grande Fête vindt in de aula van de Universiteit Maastricht donderdag 6 juli, 20:00 uur, Europe Calling - France Next Door plaats, een debat over de toekomst van Europa en specifiek die van de Europese Unie.